Uw huisarts in Giethoorn

Welkom op de website van gezondheidscentrum de Tjasker.
Op deze site vindt u informatie omtrent de huisartsenzorg en de apotheek.

Heeft u een spoedgeval in de avond, de nacht, in het weekend of op een feestdag dat niet kan wachten tot de volgende werkdag? 

Neem contact op met de huisartsenspoedpost

  1. Ga naar dokterdrenthe.nl
  2. Kies voor digitaal spreekuur.
  3. Maak en account aan en start de vragenlijst over jouw klacht. Stuur eventueel foto's mee.
  4. Je krijgt deskundig advies van de huisartsenspoedpost via de chat. Op basis van jouw informatie wordt bepaald of we je digitaal verder kunnen helpen of dat een bezoek aan de huisartsenspoedpost nodig is.

Buiten de openingstijden van het digitaal spreekuur is de huisartsenspoedpost bereikbaar via 088 - 0504030

Wel zorgen, geen spoed?
Ga naar thuisarts.nlvoor meer informatie over de behandeling van verschillende medische klachten.
Veel medische klachten en kleine verwondingen kunt u goed zelf behandelen. Daarvoor is contact met de huisartsenspoedpost niet nodig. Die is bedoeld voor acute zorgvragen die niet kunnen wachten tot de eerstvolgende werkdag van uw eigen huisarts.

Levensbedreigende situatie?
Als iedere seconde telt, bel altijd direct 112

Dokter_Drenthe_contactgegevens_huisartsenspoedpost_oktober_2023

Apotheek
Mocht u informatie door willen geven aan de apotheek, dan kunt u dat mailen naar apotheek@huisartsengiethoorn.nl
Gezondheidscentrum De Tjasker
Beulakerweg 125 8355 AE Giethoorn

Apotheek

Herhaalreceptuur

Medicatie die besteld is op werkdagen voor 12 uur ’s middags, ligt in principe de volgende werkdag vanaf 16 uur voor u klaar.

Echter, per 8 september 2021 krijgen wij op woensdag geen medicatie bestelling meer binnen. Dit betekent dat medicatie die op maandag na 12 uur en op dinsdag wordt besteld vanaf donderdagmiddag 16 uur voor u klaarligt.

Belangrijk: Medicijnen die vrijdagmiddag of in het weekend besteld worden liggen vanaf dinsdagmiddag 16 uur klaar!

Medicatie kan gehaald worden tussen 8-12 uur en tussen 16-17 uur. Buiten deze tijden is de assistente met andere dingen bezig, o.a. controles en bestellingen en kunnen in principe geen medicijnen worden afgehaald. Wel kunnen nieuwe recepten worden ingeleverd.

Het ophalen van medicijnen kan ook in Wanneperveen. Burg. Pastoorstraat 86 (zij-ingang de Perelaar). Dit kan elke dinsdag- en vrijdagmiddag om 16.30 uur.

Geef duidelijk aan waar u de medicijnen wilt ophalen (in Giethoorn of in Wanneperveen).
Bestelmogelijkheden:

  1. Via de herhaalreceptenlijn: 0521-361326 keuze 2
  2. Etiket of briefje in de brievenbus in het halletje van de praktijk
  3. Via de herhaalrecepten module van deze website.

Herhalen via de gewone praktijktelefoonlijn (361326 keuze 4) of via de balie is niet mogelijk.

Herhalingsrecepten liggen in principe nooit dezelfde werkdag klaar. Dit in verband met de bestelling bij de groothandel. Deze bestelling komt de volgende werkdag pas in de praktijk. Daarna volgen nog een aantal controles, voordat medicatie uitgegeven mag worden.

Mocht u informatie aan de apotheek door willen geven, bijvoorbeeld over hoeveel medicijnen u nodig heeft in verband met een vakantie, dan kunt u dat mailen naar apotheek@huisartsengiethoorn.nl

 

**********************************************************************************

Rol van de apothekersassistent

De apothekersassistent is het visitekaartje van de apotheek, degene die voorlichting geeft over juist en veilig medicijngebruik en het eerste aanspreekpunt voor vragen, twijfels en zorgen van patiënten. Belangrijk en bevredigend werk, waar de apothekersassistent zich met volle overgave voor inzet.

Rol onder druk

De laatste jaren komt de apothekersassistent aan deze taak steeds minder toe. Want vaak gaat het gesprek aan de balie van de apotheek over heel andere dingen: ‘Wat kost mijn medicijn precies?’ ‘Waarom moet ik betalen voor een voorlichtingsgesprek?’, maar vooral ‘Waarom geven jullie me telkens een ander merk medicijn?’. Begrijpelijke vragen, maar vragen waar niet de apotheek, maar de overheid of de zorgverzekeraar antwoord op moet geven. Vragen, die leiden tot negatieve discussies, boosheid en soms zelfs agressie aan de balie.

Dit is onprettig voor de patiënt en de apothekersassistent, maar ook raakt hierdoor de medicijn-voorlichting in de verdrukking. Een zorgelijke ontwikkeling, vindt beroepsvereniging Optima Farma.

Onwenselijke situatie

Optima Farma vicevoorzitter Trudy van Geffen: ‘Het zijn allemaal begrijpelijke en terechte vragen, die wij in de apotheek zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Maar de materie is lastig uit te leggen, omdat de patiënt denkt dat wij in de apotheek de problemen veroorzaken, het geen niet het geval is. Het is ook erg ondankbaar. Omdat de apothekersassistent deze problemen niet kan oplossen, zijn patiënten vaak teleurgesteld in de antwoorden die wij geven en kijken zij ons er op aan. Bovendien gaat dit alles ten koste van de tijd die de apothekersassistent aan de daadwerkelijke medicijnvoorlichting kan besteden, waardoor ook de waardering van, en het vertrouwen in de apothekersassistent afneemt.

Dat moet anders, want dit staat het goede functioneren van de apothekersassistent in de weg en het belemmert goede voorlichting. Een ontevreden of sceptische patiënt staat nauwelijks meer open voor de voorlichting die we willen en moeten geven over hun medicijnen. Terwijl dat juist de zaken zijn die er toe doen.

Ter ere van de Dag van de Apothekersassistent: animatievideo over hoe het echt zit.

Om enerzijds antwoord te geven op de meest gestelde vraag over de wisselende merken medicijnen en om anderzijds meer begrip en waardering te vragen voor de rol en het werk van de apothekersassistent heeft Optima Farma een animatievideo gemaakt over het werk wat er allemaal gedaan wordt voordat de patiënt zijn medicijn krijgt uitgereikt.[1]

Dat werk vindt grotendeels achter de schermen plaats en is daarom vaak onzichtbaar, maar is van cruciaal belang voor goede medicijnvoorziening. Uiterst zorgvuldig werk, dat ertoe dient dat de patiënt het juiste medicijn, in de juiste dosering en in de juiste toedieningsvorm ontvangt. Daarnaast wordt gecontroleerd of het medicijn voor de betreffende patiënt wel veilig is, en of het bij eventuele andere medicijnen en bij het ziektebeeld past. Dit alles om ervoor te zorgen dat de patiënt met een gerust gevoel zijn medicijnen kan gebruiken, ook als hij – zoals bepaald door de zorgverzekeraar – weer eens een ander doosje krijgt.

De animatievideo is bedoeld voor de patiënt. “Wij hopen, dat de patiënt na het bekijken van deze video beter begrijpt wat onze taak in de apotheek is en wat wij allemaal doen om de patiënt zo goed mogelijk te bedienen. Zodat het aan de balie weer over medicijnvoorlichting kan gaan”, aldus van Geffen.

Voor de animatievideo, zie: https://vimeo.com/182546015/598223bd5e

Beter begrijpelijke regelgeving

Tevens doet Optima Farma een dringend beroep op overheid, politiek en zorgverzekeraars om te zorgen voor duidelijkere regelgeving en betere informatie over de geneesmiddelenvergoeding en het preferentiebeleid richting het publiek.

Bron: Optima Farma